Schottlander

Bernard Schottlander syntyi Saksassa, tarkemmin sanottuna Mainzissa vuonna 1924 ja hän muutti Englantiin vuonna 1939. Hän taisteli brittiarmeijan leivissä Intiassa, jonka jälkeen hän opetti hitsaustekniikkaa ja aloitti sitten taidelinjan Leedsin College of Art -yliopistossa, jota seurasi Anglo-French art centre St John’s Wood -taidekeskuksessa stipendin pohjalta.

Löydät Schottlander valaisimet alta.

Enemmän tietoa Schottlander -valaisimista

Bernard Schottlander kuvaili itseään suunnittelijaksi sisätila projektien yhteydessä ja kuvanveistäjäksi ulkotila projektien yhteydessä.

Useiden menestyksekkäiden vuosien jälkeen teollisena suunnittelijana, Bernard Schottlander päätti keskittyä veistoksiin. 1950-luvun lopulla hän perusti työpajan Pohjois-Lontooseen, jossa hänellä oli taitava avustaja George Nash useiden vuosien ajan. Vuodesta 1965 hän opetti metallialan opiskelijoita St Martins School of Art koulussa. Samana vuonna hän oli osa ryhmää nimeltä Six Artists Lontoossa sijaitsevassa Institute of Contemporary Arts laitoksessa, lisäksi hän järjesti ensimmäisen soolonäyttelyn Hamilton Galleriassa, joka on myöskin Lontoossa.
Bernard Schottlander ihannoi Alexander Calderia ja loi tämän inspiraation pohjalta vuonna 1951 Mantis -valaisinsarjan. Liikkuvuus on kudottu syvälle kaikkeen Schottlanderin luomuksiin: taiteilija, insinööri eikä vähäisimpänä yleismies. Hän kehitti älykkään vastapainojärjestelmän, johon on yhdistetty sarja vahvoja ja joustavia metallipalkkeja.
Myös lampunvarjostimet olivat täysin ainutlaatuisia, aivan kuten akrobaatti roikkuu tyylikkäästi ja vaivattomasti. Varjostimet tehdään alumiinista käyttämällä niin sanottua "spinning and chasing techniques" tekniikkaa, joka perustuu vahvasti metallityöntekijän koottuihin taitoihin. Tähän vakaaseen käsityöhön Bernard Schottlander käytti kykyjään kuvanveistäjänä ja loi spiraalin muotoisen liikkeen, jossa symmetrisyys ja epäsymmetrisyys kohtaavat.

Valo tasapainon ja epätasapainon ikuisen pelin välillä paljastaa muutaman salaisuuksista, mitä tarkoitamme sanoilla “kiinteä muoto” ja “tyhjä”. Ja kuten Alexander Calderin tekemät mobilet, Mantis -valaisimet näyttävät uhmaavan painovoimaa. Esineiden runouden olemus on kutsu päästä sisään unimaailmaan, jossa vallitsee harkittu epätasapainoinen eleganssi…